مقاله ها

چرا زعفران گران است؟

چرا زعفران گران است؟ تا به حال به این سوال فکر کرده اید؟ در ادامه ی این مطلب به این موضوع خواهم پرداخت. می دانید که زعفران ، گياهی است چند ساله كه دارای پياز می باشد این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است. اين گياه در جنوب غربی آسيا، جنوب اسپانيا و جنوب اروپا روییده می شود. زعفران دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و 3 رشته كلاله قرمز رنگ می باشد. قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن می باشد. كلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسيلاژ است. تکثير زعفران منحصرا توسط غده زير زمينی بنه ( کورم ) متداول است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است. رنگين بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام كروسين می باشد. بعد از آشنایی شما با زعفران در ادامه به موضوع اصلی یعنی چرا زعفران گران است؟ خواهم پرداخت. پس با مستر سوغاتی همراه باشید.

چرا زعفران گران است؟

چرا زعفران گران است؟ شاید این سوال خیلی از شما باشد. می دانید که زعفران ایرانی با لقب طلای سرخ، قیمت صادراتی بالایی دارد. ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا می باشد. سابقه ی کشت زعفران در ایران به بیش از 3000 سال قبل بازمی گردد. زعفران برداشت زعفران به مقدار زیادی نیروی کار فیزیکی نیاز دارد تا گل ها را از زمین برداشت و به بسته بندی نهایی برسد. زعفران ادویه ای است که برداشت آن بسیار سخت است. زعفران از گل زعفران بدست می آید. و هر گلی سه کلاله قرمز دارد که زعفران است. محصول زعفران واقعا پایین است. برای برداشت 1814.24 گرم زعفران در هر جریب باید تعداد زیادی کارگر استخدام کرد. پس در نهایت برای بدست آوردن 453.56 گرم زعفران باید 170،000 گل را دست چین کرد. گل های بنفش تنها در طول یک دوره 6 هفته ای از اواخر مهر تا اوایل آذر شکوفه می دهند. همچنین یک زمان خاص برای برداشت زعفران است. وقتی رطوبت نسبی بالاتری در هوا داریم می تواند بر کیفیت زعفران تاثیر بگذارد. هم چنین نور خورشید می تواند ساختار شیمیایی زعفران را بشکند. پس با این همه تلاش و کوششی که برای کشت این گیاه با ارزش انجام می شود دلیل محکمی برای گران بودن آن می باشد.

زعفران

در این مطلب متوجه شدیم که چرا زعفران گران است. زعفران یکی از مهم ترین گیاهی است که از ایران به کشور های دیگر صادر می شود. از همه مهم تر زعفران با تلاش و کوشش خیلی از مردمان عزیز کشورمان کشت می شود. همانطور که در مطلب قبل هم اشاره کردم این دلیل محکمی است برای گران بودن طلای سرخ ایران.

خرید ادویه و خرید عمده ادویه در فروشگاه اینترنتی مستر سوغاتی بدون واسطه و مستقیم از تولید کنندگان صورت می پذیرد. انواع ادویه جات به ترتیب زیر می باشند:

لینک مطالب مرتبط با زعفران :

من و تو می شویم ایران

زعفران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *